Kroatien

Hanne og jeg tog som bryllupsrejse på rejse til Istrien-halvøen i Kroatien.

Bussen holder ved en afsats Morgenmad anrettes Pia giver instrukser Venter på nøgler

Bustur

Rejsen med Skan Rejser foregik med bus og varede knapt 24 timer. Bussen fra Vagns Turist var udstyret med moderne bekvemmeligheder, men det er svært at sove i en bus, så det blev ikke til mange timers søvn, men det blev da overstået. Det er selvfølgelig hurtigere med fly, men med bus hentes gæsterne forskellige steder i landet, man kommer mere direkte frem til stedet og prisen er lavere.

På vejen ud betjente Pia os med kolde drikkevarer, toast, mini-pizza og frikadeller med kartoffelsalat. Sidstnævnte havde hendes mand Kim lavet, han er uddannet kok, men er siden tilknyttet Skan Rejser som guide. Den sidste pause var morgenmad i Kroatien, ca. 4 timer fra hotellet. Vi kunne vælge mellem almindelig modgenmad (40 kr) og "voksen" morgenmad (45 kr) der inkluderede en morgenbitter. Pia er rap i replikken, kvik i pæren og dertil udstyret med et godt humør, hvilket gjorde rejsen til en succes. Vel ankommen venter vi på at få udleveret nøglen og Pia giver nogle instrukser for den første dag.

Kort over Kroatien

Kroatien

Kroatiens historie er ret omtumlet og sidste stridighed var borgerkrien mellem serbere og kroater i 1992-95. Mange huse står stadig som ruiner, eller har tydelige spor efter håndvåben. Det ulmer stadig i den sydlige del af Kroatien, men på Istrien-halvøen er der fredeligt.

Kort over Istrien

Istrien

Istrien er en Kroatisk halvø hvis kystlinie danner mange smukke bugter.

Rabac

Hotellet ligger i udkanten af feriebyen Rabac, nær byen Labin, der begge ligger på en bjergskråning ned til en bugt. Det giver mange trapper mellem bygningerne indbyrdes og til stranden, så gæsterne skal have et godt bentøj; stedet er ikke attraktivt for folk med svage ben eller for kørestolsbrugere.

Rabac byder på mange indkøbsmuligheder for turisten, hele kysten er dækket med større og mindre forretninger side om side hvor man kan købe mad og forfriskninger, billeder, smykker, badeudstyr, tøj, etc. I Labin er der nogle mere almindelige forretninger, men man skal nok længere væk for at finde de større forretninger. Der er flere mange for at købe udflugter, både busture ind i landet og sejlture i bugten.

Vandet er noget af det bedste der findes; det var rent og klart og temperaturen var helt tilpas. Stranden består desværre af små, runde sten som det er uudholdeligt at gå på med bare tæer, så et par badesko er en nødvendighed. Vanddybden stiger ret brat, men der var ikke nogen generende understrøm og det salte vand bærer godt.

Hotel Girandella Opgang til restauranten Det lokale supermarked

Hotellet

Hotellet Giradella består af tre mindre bygninger, der er godt integreret i vegetationen. Det er ikke blot nogle cementblokke; for en gangs skyld er der tænkt over sagen.

Der er en fælles reception hvor man checker ind, veksler valuta og får afklaret diverse spørgsmål, og det er desuden herfra at flere af udflugterne starter. Receptionen kan netop skimtes som en hvid bygning i midten af billedet, det er restauranten der ses, receptionen ligger bagved (ind mod landet). Der er desuden en mindre reception i hvert af hotellerne; også her med betjening fra 0 til 24.

De tre mindre bygninger ligger til venstre for receptionen, delvist skjult af vegetationen.

Værelset

Vi blev indlogeret på Girandella-hotellet Saturn. Det er ikke et topklasse-hotel, men værelset er OK, blot savner man et køleskab. Air-condition og TV kan man godt undvære på en ferie, men kolde drinks på 30 grader celcius er ikke rare. Air-conditionen klarede vi med en medbragt vippe-ventilator til 100 kr, som vi efter endt tur forærede til Kim.

For at holde temperaturen nede havde Hanne ordret et nordvendt værelse. Derved lå vi i skyggen i den varme del af dagen, og det viste sig at være en rigtig god disposition, for vi sad ofte på terrassen og pustede ud i heden, der inden døre lå konstant på 30 grader celcius og udendørs varierede en 5 grader op og ned. Et østvendt værelse ville have givet en flottere udstigt, specielt om aftenen, men vi var godt tilfredse med lidt mindre udsigt og lidt mindre sol.

Til højre skimtes væggen ind til toilet og bad. Mærkelig nok et badeværelse uden ventilation!

En dagbog over turen.

Vi venter på at få nøglerne til værelserne

Lørdag 11/6

Vi ankom om formiddagen, men værelserne var først klar til indflytning ved 14-tiden, så vi slappede af på græsarealet udenfor hotellet. Der var ingen guide, men Pia varetog det fornødne med indregistrering og vejledning. Vi benyttede resten af dagen til at slappe af og snuse lidt rundt. Aftenmaden, der var inkluderet i rejsen, blev indtaget på hotellets restaurant. Det er et stort tag-selv bord med varme og kolde retter og salatbar. Råvarerne er gode og tilberedningen ligeså, omend de kogte grønsager var for udkogte. Arrangementet blev varieret lidt fra dag til dag, men helhedsindtrykket var dog lidt stereotypt.

Hanne nyder livet på balkonen

Søndag 12/6

Dagen blev benyttet til at koble af fra det hjemlige stress. Morgenmaden var ok, selv om juicen of kaffen var noget kedelig, og vi benyttede dagen til at orientere os i omegnen. Om aftenen prøvede vi en af de andre restauranter på hotellet. Den lå tættere ved havet og med en god udsigt ud over havet.

En god del af dagen blev brugt på balkonen. Den vender mod nord, så vi var fri for direkte sol. Det viste sig at være en god disposition. Nå det var varmest, midt på dagen, var der tåteligt på balkonen.

Hanne nyder udsigten i Rabac

Mandag 13/6

Orientering i byen Rabac der ligger små 2 km fra hotellet. Der går et lille tog en gang i timen mellem rækken af hoteller (som ikke kun indbefatter Girandella hotelkæden) og Rabac. Der er gode shoppingmuligheder i byen. Prisen er generelt lavere i Kroatien end hjemme i Danmark, men forskellen er ikke så stor endda, nærmest som at handle uden moms. Iøvrigt har den Kroatiske valuta kuna nogenlunde samme værdi som den danske krone, så det var let at sammenligne priser. Den største besparelse kom ved, at kroaterne gerne handler om prisen.

Et vue over stranden; der er mange sten, men vandet er perfekt

Tirsdag 14/6

Stranden er ikke rar at gå på, så vi indkøbte et par badesko på en shoppetur i Rabac.

Et af de flotte vandfald i nationalparken

Onsdag 15/6

Udflugt til Kroatiens nationalpark hvor vi så på vandfald. Parken er internationalt anerkendt som naturskønne områder og det er en fkot tur omend det er langt at køre blot for at studere vand. Turen gav dog en god ide om hvordan Kroatien ser ud.

Tore er lokket i vandet

Torsdag 16/6

Slappe af på stranden. Liggestole koster 25 kuna og en parasol 25 kuna for en hel dag. Gæsterne lader blot et badehåndklæde ligge som markering af at stolen er optaget mens der spises frokost.

Labin

Fredag 17/6

Besøgte middelalderbyen i Labin via den lokale bus der koster 10 kuna hver vej (returbillet kan købes). Der var nu ikke meget middelalder over byen; det meste var ret nye bygninger og det gamle var lappet med moderne materialer. Vi fortsatte til den nye del af Labin, men der var ikke meget at se, så vi endte på rutebilstationen og ventede på bussen hjem. Lidt forvirring på grund af sprogvanskeligheder gav en times ventetid som vi brugte på at orientere os i byen.

Hanne elsker at bade

Lørdag 18/6

Slappe af, shoppe i Rabac.

Opvisning af dressur

Søndag 19/6

Besøgte drypstenshule og set Lillizzanerhesteopvisning, begge i nabolandet Slovenien.

Drypsetnshulen er meget seværdig. Der er tale om et system af huler og endda i tre etager, dannet i tre forskellige tidsperioder. Den største del at hulerne (og kun i det mditerste lag) ses fra et tog, der kører en tur igennem den første og sidste del af turen, mens vi gik omkring 2 km i den midterste del.

Lippizzanerhestene ligger omkring en halv times kørsel fra drypstenshulerne og var en flot oplevelse for de ca 150 mennesker der var samlet fra flere selskaber. Efter en introduktion til den hesterace, der er bedst til at lære, blev staldene fremvist. Derefter blev vi vidner til en halv times imponerende opvisning med 1, 2 og 4 heste samt en vogn forspændt med 2 heste.

Mandag 20/6

Vi lejede en Peugeot 206 med servo og air-condition fra et lokalt firma, hvilket koster omkring 380 kuna for 24 timer. Om eftermiddagen kørte vi til byen Pula, der ligger i den sydlige del af Istrien, hvor vi bl.a. så et romersk amfiteater og købte en souvenier. Vi kørte lidt rundt i Pula og spiste middag i byen nær ved en triumfbue. Derefter tog vi derefter en omvej hjem, hvor en del af turen gik via en smal vej med skarpe sving; en spændende oplevelse. Kroatien er meget smuk, set fra en lejet bil.

Dilfintur

Tirsdag 21/6

Tog på bjergtur om formiddagen med den lejede bil, som vi havde til rådighed til ved 14-tiden. Senere tog vi på en delfin-tur med en lokal båd, hvilket kostede 140 kuna per person. Der er ikke garanti for at se delfinerne, men vi var overordentlig heldigt og fik både en god oplevelse og mange billeder i kassen.

Marked i Labin

Onsdag 22/6

Efter et tip besøgte vi markedet i Labin. Vi stod for tidligt af bussen og spurgte det lokale turistbureau til råds. Tilfældigvis kom bussen forbi igen og buschaufføren tilbød at vi tog turen med til den nye del af Labin uden ekstra omkostning. En fin gestus. Desværre var vi ikke klar over at dagen var en nationaldag, hvor hovedparten af byen holdt lukket, så flertallet tog bussen hjem en time senere.

Hannes andet forsøg på at spise fisk

Torsdag 23/6

En kommunikationsfejl mellem det lokate turistkontor på hotellet og guiden medførte at en planlagt Venedig-tur gik i vasken. Vor guide, Kim, fik dog redet trådene ud, så vi fik pengene retur og kunne booke om til fredagen. Dagen blev så i stedet brugt til at sige farvel til Rabin, til at leje bilen igen fa om aftenen, og til at pakke forud for hjemrejsen.

Om aftenen spiste vi på den ene af vore foretrukne restauranter, Miramare, hvor Hanne for anden gang gik i kødet på en fiskeret.

Fredag 24/6

Venedig-turen startede 7:30 fra hotellet og varede til 21:00. Prisen for turen var 490 kuna per person og inkluderede ikke udflugter. Rejsen til Italien foregik med en katamaranbåd og varede små 4 timer hver vej, så der blev tid til ca. 6 timer i Venedig, hvor temperaturen lå omkring 34 grader celcius. Guiden på turen anviste os et musikantikvariat, som vi brugte som ledetråd for turen, ud over ønsket om at se xxx.

Vi valgte de tilbudte ture fra og gik i stedet rundt efter vort eget hovede. En tur rundt i byen i gondol kostede 70 euro, kun en anelse dyrere end de annoncerede 23 euro per person, hvis man lejede gennem arrangøren, men til gengæld var vi kun os to i båden og vi kunne selv bestemme ruten. Gondoilleren var charmerende og en dygtig roer og vi så alle de kneb de bruger for at komme rundt om hjørnerne i de snoede kanaler.

Lørdag 25/6

Værelset skal forlades inden 10:00, mens bussen kunne først pakkes klokken 18:00, så vi tog på en biltur rundt i Istrien. Vi kørte til Ruvinji.